Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus
Mitä se on?
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus on kuntoutusmuoto, joka tarjoaa joustavia tapoja asiakkaan taitojen kehittymiseen, esim.
- toiminnan ohjauksen taitoihin
- sosiaalisiin taitoihin ja
- itsetunnon rakentumiseen.
Valmennus on ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä ylläpitävää ja edistävää toimintaa ja se toteutuu
- valmennettavan vahvuuksiin perustuvalla käytännönläheisellä ohjauksella sekä
- suunnitelmallisella ja tavoitteellisella työskentelyllä asiakkaan voimavarojen mukaan.
Se auttaa
- toimivien tavoitteiden asettamisessa ja saavuttamisessa
- valmennettavaa löytämään ratkaisuja, vaihtoehtoja ja välineitä ongelmiin ja haasteiden kanssa elämiseen
- myönteisen elämäntarinan rakentamisessa.
Se vahvistaa
- valmennettavan voimavaroja, osaamista, taitoja ja uuden oppimista sekä
Se edistää
- valmennettavan arjen- ja elämänhallinnan taitoja ja sekä tukee siirtymä- ja nivelvaiheita.

Se lisää
- onnistumisen kokemuksia ja elämän hallinnan tunnetta sekä
- myönteisiä tunnekokemuksia.
Se tukee
- itsenäisyyttä ja osallisuutta.
Kenelle se on?
Valmennus sopii kaikenikäisille henkilöille,
- joilla haasteena tai piirteinä on ADHD/ADD
- Autismin kirjo/Aspergerin oireyhtymä
- Touretten oireyhtymä
- Kielelliset erityisvaikeudet
Se sopii myös
- aivovamma‑, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille
niin yksilöille, pareille, perheille, ryhmille kuin verkostoillekin.

Kuka tekee?
Ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen valmentajan laatukriteristöön kuuluvat
- kasvatus-/opetus, sosiaali- tai terveysalan opistotasoinen ammattitutkinto
- riittävän laadukas neuropsykiatrisen valmentajan koulutus sekä
- vähintään viiden vuoden työkokemus erityislasten, ‑nuorten tai ‑aikuisten kanssa toimimisesta.
Nämä laatukriteerit ovat minulla.
Neuropsykiatrinen valmentaja toimii osana moniammatillista yhteistyötä, jota tehdään valmennettavan hyväksi.
Miten sitä toteutetaan?
Neuropsykiatrisen valmennuksen menetelminä ovat
- ratkaisukeskeinen, vahvuuksiin perustuva, konkreettinen ohjaus
- arjen toimintojen harjoittelu
- haastattelut ja tukikeskustelu
- kannustus, myönteisyys ja onnistumisten esille nostaminen sekä
- erilaiset toiminnalliset tuokiot leikin, draaman, piirtämisen ja kuvituksen avulla.
Valmennuksesta laaditaan valmennussopimus palveluntarjoajan ja asiakkaan kesken ja sitä toteutetaan valmennussuunnitelman mukaisesti.
Valmennus tapahtuu yksilöllisesti räätälöitynä tukena asiakkaan tarpeiden mukaan. Valmennus toteutetaan (suuntaa-antavasti)
- noin 30–90 minuutin valmennustapaamisina
- noin 4–8 kertaa kuukaudessa
- noin 3–24 kuukauden ajan.
- Valmennus voidaan pitää asiakkaan omassa toimintaympäristössä tai erikseen sovitussa paikassa.
Missä verkostossa toimitaan?
Valmennettava tulisi nähdä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena, joka toimii osana yhteiskuntaa. Valmennus tulisikin viedä siihen elinympäristöön, jossa valmennettava toimii ja missä ympäristössä valmennukselle on tarvetta. Valmennus on sekä yksilö- että ympäristökeskeistä.
Neuropsykiatrinen valmennus voidaan toteuttaa
- asiakkaan itsensä maksamana tai
- siihen voi saada maksusitoumuksen esim. sosiaalitoimesta, perusterveydenhuollosta tai TE-keskukselta.
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus tulisi nähdä osana terveydenhuoltopalvelua sekä osana kunnissa toteutettavaa perhetyötä tai niitä täydentävänä palveluna.
Perhetyöllä tarkoitetaan lapsiperheille järjestettävää ennaltaehkäisevää, kokonaisvaltaista, suunnitelmallista ja pitkäjänteistä tukemista. Perhetyössä korostuvat perheiden elämänhallinnan ja omien voimavarojen käyttöönoton tuki sekä arjessa selviytymisen vahvistaminen. Perhetyö voi liittyä vanhemmuuden tukemiseen, lasten hoidon ja kasvatuksen ohjaamiseen, kodin arjen ja arkirutiinien hallintaan, perheen toimintakyvyn vahvistamiseen uusissa elämäntilanteissa, perheen vuorovaikutustaitojen tukemiseen ja sosiaalisten verkostojen laajentamiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn. Perhetyötä voidaan toteuttaa esim. perhetapaamisina, perheen ja lapsen keskusteluina, kotikäynteinä, ryhmätoimintana ja perhekuntoutuksena.
Lähihoitajan antamat palvelut

Mitä se on?
Lähihoitajan työ on
- kokonaisvaltaista hoitamista
- terveyden edistämistä
- sairauksien ennaltaehkäisyä
- sairaan ihmisen hoitoa ja tukemista
- kuntoutusta sekä
- kuolevan potilaan ja omaisten tukemista.
Lähihoitaja osallistuu myös
- lääkehoitoon
- mittaa kuumeen, verensokerin ja verenpaineen.
Hoitotyöhön kuuluu esimerkiksi potilaan auttamista
- ruokailussa
- pesussa
- pukeutumisessa ja
- liikkumisessa ja ulkoilussa.
Tarkoituksena on kannustaa potilasta mahdollisimman omatoimiseen selviytymiseen.
Kenelle se on?
Lähihoitajan palvelut on tarkoitettu henkilöille, joiden toimintakyky on siinä määrin heikentynyt, että he tarvitsevat päivittäisistä toimista selviytyäkseen lähihoitajan apua.
Avun tarve voi liittyä niin
- psyykkisiin
- sosiaalisiin
- henkisiin kuin
- fyysisiinkin tarpeisiin.
Avun tarve voi olla
- hetkellistä tai
- pitkäaikaista.
Sitä voidaan tarvita vuorokaudenajasta riippumatta. Olenkin valmis tarjoamaan lähihoitajan palveluja ympärivuorokautisesti sopimuksen mukaan.
Kuka tekee?
Lähihoitajan palveluja antaa mielenterveys- ja päihdetyöhön erikoistunut lähihoitaja.
Miten sitä toteutetaan?
- Lähihoitaja jalkautuu asiakkaan kotiin.
- Lähihoitajan palveluja toteutetaan asiakaslähtöisesti erillisen hoito- ja/tai palvelu- ja/tai kuntoutussuunnitelman mukaisesti.
Lähihoitajan antamat palvelut voivat olla osana kunnan antamaa sosiaalihuollon palveluja tai osana perusterveydenhoitoa tai se tulisi nähdä niitä täydentävänä palveluna.
Koulutuspalvelut

Mitä se on?
Tarjoan asiantuntijaluentoja eri asiakasryhmille.
- Uusimmalla koulutuksella
- toimimalla eri yhdistyksissä ja
- verkostoitumalla saan uusinta tietoa psykoedukaatiosta, annettavista palveluista ja vertaistuesta.
Kenelle se on?
Em. tietoa voin jakaa
- valmennettaville
- hoivattaville
- näiden henkilöiden läheisille ja
- verkostossa toimiville.
Kuka tekee?
Luennoitsija/kouluttaja on
- kasvatustieteen maisteri, jonka pääaineena on erityispedagogiikka ja sivuaineena psykologia ja yrittäjyys.
Olen myös
- mielenterveys- ja päihdetyön lähihoitaja
- neuropsykiatrinen valmentaja
- koulunkäyntiavustaja
Miten sitä toteutetaan?
Tarjoan asiantuntijuuttani kasvatus‑, terveys- ja sosiaalialan opiskelijoille ja toimijoille heille järjestetyillä koulutuspäivillä.
Missä verkostossa toimitaan?
Koulutustapahtumia tarjoan eri ryhmille
- koulunkäyntiavustajille tai niiksi opiskeleville
- tuleville lähihoitajille ja
- neuropsykiatrista valmennusta saaville ja sitä saavien verkostoille. Myös
- eri yhdistyksille ja/tai niiden kautta voidaan tarjota koulutustuokioita yhdistysten jäsenistölle sekä
- kaikille asiasta kiinnostuneille.